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Interdisciplinary Approaches to Technology-enhanced Learning – Interdisziplinäre Zugänge zum technologiegestützen Lernen
Contents/Inhalt
6
Introduction
10
IATEL: Conference and Proceedings
10
Einleitung
18
Part I Learning (in) Networks: From Learning in the Network to the Learning Network – and Back Teil I Learning (in) Networks: Vom Lernen in Netzen zu lernenden Netzen – und zurück
26
Learning (in) Networks: From Learning in the Network to the Learning Network – and Back
28
1 Introduction: the Outset for Session 1
28
2 Symposium Findings and Conclusions
34
3 Contributions to Session one
39
4 Conclusions
43
5 References
46
6 APPENDIX: Session Participants
47
Vom Lernen im Netzwerk zum Lernenden Netzwerk – und zurück
50
1 Einführung: die Ausgangslage des ersten Tagungsabschnitts
50
2 Schlussfolgerungen und Ergebnisse des Symposiums
57
3 Beiträge zum ersten Tagungsabschnitt
64
4 Schlussfolgerungen
68
5 Literatur
71
6 Ergänzung: Sitzungsteilnehmer
73
The Future Learning Environments
76
1 Introduction
78
2 The Challenges to the Education Systems
79
3 How we are using technology and the internet for learning
82
4 Personal Learning Environments
86
5 Vygotsky and Personal Learning Environments
89
6 Conclusion: The Future of Learning Environments
91
7 References
92
Supporting Resource-based Learning with Knowledge Networks and Scaffolds
96
1 Motivation
98
2 From Tags to Personal Knowledge Networks towards a Community Knowledge Network
100
3 Scaffolds in ELWMS.KOM
105
4 Conclusion
108
5 References
109
Kompetenzentwicklung beim Lernen in Netzen durch Rollenvorgaben
112
1 Einführung
114
2 Motivation als Grundvoraussetzung für erfolgreiches Lernen
115
3 Kompetenzförderung durch Rollenkonzepte
118
4 Feedback zur motivationalen Unterstützung virtueller Arbeitsgruppen
122
5 Schlussfolgerungen und Ausblick
124
6 Literatur
126
Von der Bildung des Menschen zur Bildung der Communities?
128
1 Bildung der Community
129
2 Das Subjekt, das wissen soll
131
3 Literatur
145
Learning Networks as Human-technology Interaction in a Process of Designing Software-technological Artifacts
148
1 Introduction
149
2 Case study 1: Learning Networks of Designers, Users, and Technology in Design Processes
154
3 Case Study 2: A Learning Network between human and non-human Actors
160
4 Discussion and Conclusions: Potentials and Challenges for Education and Software Design
164
5 References
166
Part II Community-adaptive Systems: Learning from Learners – a Smart Idea? Session II Community-adaptive Systeme: Von Lernern lernen – eine kluge Idee?
170
Foreword
172
1 What are Community Adaptive Systems, and how do they function?
174
2 Exemplary Developments of Community Adaptive Systems
175
3 Learning from Learners – a smart Idea?
176
4 Level of Presentation and Course of the Chapter: Paradigm – Concepts – Developments – Limitations
177
Vorwort
180
1 Was sind und wie funktionieren Community-adaptive Systeme?
182
2 Exemplarische Entwicklungen Community-adaptiver Systeme
183
3 Lernen von Lernern – eine kluge Idee?
185
4 Ebenen der Darstellung und Gliederung des Kapitels: Paradigma – Konzepte – Entwicklungen – Grenzen
185
Paradigm: Community-adaptive Systems
188
1 Non-trivial and shapeable Machines, Learning from Learners
188
2 Two Breaks
190
3 Adaptive Systems: New Technologies
191
4 Learning with Learners: a changed learning Situation
195
System: Machine Learning
198
1 Supervised learning
199
2 Unsupervised Learning
201
3 Reinforcement Learning
201
4 Conclusions
202
Community: neither Gesellschaft nor Gemeinschaft
204
1 Gemeinschaft and Gesellschaft
204
2 Communities: Shared Passions and Interests
206
3 Similarity and Gemeinschaft
207
Adaptivity
210
1 Adaptivity: an inter- and transdisciplinary Term
210
2 Adaptivity, Adaptability: two Implementations
214
Community, Technology, Adaptivity: in Combination
216
Paradigma: Community-adaptive Systeme
218
1 Nichttriviale und gestaltbare Maschinen, Lernen von Lernenden
218
2 Zwei Zäsuren
220
3 Adaptive Systeme: neue Technologien
221
4 Lernen mit Lernern: eine veränderte Lernsituation
226
System: maschinelles Lernen
230
1 Überwachtes Lernen
231
2 Unüberwachtes Lernen
233
3 Bestärkendes Lernen
234
4 Zusammenfassung
234
Community: weder Gesellschaft noch Gemeinschaft
236
1 Gemeinschaft und Gesellschaft
236
2 Communities: geteilte Passionen und Interessen
238
3 Gemeinsamkeit und Gemeinschaft
239
Adaptivität
242
1 Adaptivität: ein inter- und transdisziplinärer Terminus
242
2 Adaptivität, Adaptierbarkeit: zwei Durchführungen
246
Community, Technik, Adaptivität: im Zusammenhang
248
Literatur
249
Machine Teaching – a Machine Learning Approach to Technology-enhanced Learning
254
1 The Limits of current Technology-enhanced Learning
255
2 General Feedback Machine Teaching
258
3 Detailed Feedback Machine Teaching
259
4 Summary and Conclusion
260
5 References
261
Adaptivity and Adaptability in Personal and Community Knowledge Networks
262
1 Introduction and Motivation
263
2 Personal and Community Knowledge Networks
264
3 Adaptivity and Adaptability in Knowledge Networks
266
4 General Assumptions and Impact on Application Design
268
5 Conclusion and Outlook
270
6 References
270
Adaptation and Personalization in LMS and PLE
272
1 Introduction
272
3 ROLE
276
4 Concluding Remarks
277
5 References
278
Learners as Metadata Source? A Three-Layer Model of Collaborative Content Annotation
280
1 Content Annotation in E-Learning
280
2 Three-Layer Model of Collaborative Content Annotation
281
3 Emerging Links for Navigation and Recommendation
283
4 Discussion
284
5 References
286
Opening up Social Networks for Educational Gaming
288
1 Introduction
289
2 Hidden algorithms and given Metaphors
291
3 Playing and gaming by reinterpretation and modification
292
4 References
294
c. Learning from Learners – a smart Idea? Lernern von Lernern – eine kluge Idee?
297
Möglichkeiten und Grenzen Community-adaptiver Systeme
298
1 Was heißt Adaptivität von Systemen in Lernprozessen?
299
2 Welche Probleme ergeben sich bei der Adaption aus den jeweiligen Anwendungsfeldern?
303
3 Welche Rolle spielt die Widerständigkeit bei Lernprozessen?
306
4 Inwiefern lassen sich Lernprozesse als hermeneutische begreifen?
308
5 Fassen wir also zusammen
309
6 Literatur
310
Part III Disruptive or Seamless? User Interfaces for Technology-enhanced Learning Teil III Unterbrechend oder nahtlos? Nutzerschnittstellen für technologie-gestützes Lernen
312
Disruptive or Seamless? User Interfaces for Technology-enhanced Learning
314
1 Introduction
314
2 Disruptiveness and Seamlessness in Technology-enhanced Learning
316
3 Related Work and Examples of Disruptiveness
318
4 Overview of the Following Chapters
321
5 Conclusions
322
6 References
323
Unterbrechend oder nahtlos? Nutzerschnittstellen für technologiegestütztes Lernen
326
1 Einführung
326
2 Unterbrechung und Nahtlosigkeit im computergestützten Lernen
328
3 Verwandte Arbeiten und Beispiele für Unterbrechungen
331
4 Überblick über die folgenden Kapitel
334
5 Zusammenfassung
336
6 Literatur
337
Disruptive User Interfaces for Technology-enhanced Learning: a Taxonomy
340
1 Introduction
341
2 Definition of Disruptions
341
3 Classes of Disruptions
343
4 Effects of Disruptions
344
5 Integration and Discussion
345
Disruption Effect
346
Disruption Class
346
6 Summary
351
7 Acknowledgements
351
8 References
352
Improving the Quality of Learning on the World Wide Web: Seamless and Disruptive Metacognitive Support
354
1 Introduction
355
2 Scaffolding self-regulated Learning on the WWW
355
3 ELWMS: A Tool for the Scaffolding of self-regulated Learning on the WWW
358
4 ELWMS-Support within the Taxonomy
361
5 The Effectiveness of the three Types of Support
362
6 Conclusion
365
7 Acknowledgments
366
8 References
366
Media Disruptions as a Support for Learning
370
1 Introduction
371
2 Theoretical foundations
373
3 Hybrid Paper-based and Digital Note-Taking
374
4 Everyday Design of Media Disruptions
378
5 Mobile Interaction in Mixed Reality Environments
382
6 Outlook
386
7 References
387
Supporting Self-regulated Learning with Tabletop Concept Mapping
392
1 Introduction
393
2 Concept Mapping Techniques
395
3 TCM – a Tool for Tabletop Concept Mapping
398
4 Application in guided Learning Settings
402
5 Conclusions
407
6 References
409
Cognitive Load Theory to Explain Positive Effects of a Disruptive Interface
412
1 Introduction
413
2 Hypotheses
420
3 Conclusions
426
4 References
426
Part IV Quality and Competence Teil IV Qualität und Kompetenzen
430
Dimensions of Quality and Competencies in E-Learning
432
Dimensionen von Qualität und Kompetenz im E-Learning
436
Kompetenz in Technik
440
1 Vorbemerkung zur Extension des Kompetenzbegriffs
441
2 Vom Wissen zum Handeln
443
3 Intensionaler Gehalt des Kompetenzbegriffs
444
4 Kompetenz und Technik
451
5 Extensionsüberschreitung des Kompetenzbegriffs
462
6 Literatur
466
Kompetenz – Qualität – Assessment: Hintergrundfolie für das technologiebasierte Lernen
468
1 Einführung
470
2 Kompetenz, Qualität und Assessment aus politischer Perspektive
471
3 Kompetenz, Qualität und Assessment aus wissenschaftlicher Perspektive
478
4 Kompetenz, Qualität und Assessment in der Bildungspraxis
485
5 Zusammenfassung und Ausblick
488
6 Literatur
490
Qualität als Eigenschaft der Relation von Lerner und Lernarrangement
496
1 Einleitung
498
2 Qualität relational
499
3 Didaktik relational
504
4 Evaluation relational
508
5 Exkurs: Möglichkeitsraum der Rückmeldung
511
6 Fazit
516
7 Literatur
517
Förderung von Medienkompetenz durch die virtuelle Studienumgebung MyPaed
520
1 Einleitung
521
2 Medienkompetenz
522
3 Expansives Lernen
524
4 MyPaed als unterstützende Studienumgebung
526
5 Fazit und Ausblick
533
6 Literatur
535
1 Text-oriented Sciences in Higher Education today
540
2 “Enter the PLE”
544
3 Exit: to conclude
550
4 References
551
Autorinnen und Autoren/Curriculum vitae of authors
552
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