"In Search of the 'Great American Opera'" - Tendenzen des amerikanischen Musiktheaters

von: Frédéric Döhl, Gregor Herzfeld

Waxmann Verlag GmbH, 2016

ISBN: 9783830981244 , 236 Seiten

Format: PDF, OL

Kopierschutz: frei

Windows PC,Mac OSX Apple iPad, Android Tablet PC's Online-Lesen für: Windows PC,Mac OSX,Linux

Preis: 26,99 EUR

Mehr zum Inhalt

"In Search of the 'Great American Opera'" - Tendenzen des amerikanischen Musiktheaters


 

Buchtitel

1

Inhalt

5

Vorwort

7

Größe als Erhabenheit. Einführende Gedanken zu Bernard Herrmann (Gregor Herzfeld)

9

Das Paradigma „Moby-Dick“

9

Erhabene Musik in Bernard Herrmanns „Moby-Dick“ (1938)

10

Herrmanns „Wuthering Heights“ (1951) als „Great American Opera“

13

Literatur

17

Crafting the Soundworld of American Opera, 1910–1912 (Aaron Ziegel)

19

Introduction

19

Early background

21

Components of an American idiom

24

The perpetual state of »not yet«

39

Appendix: Premiere Production Details

41

Published Scores and Librettos

43

References

43

„Recognizably American“. Aaron Coplands „The Second Hurricane“ (1936/37) als musikalische Theatralisierung des Politischen im „New Deal“ (Marcus Gräser)

45

Operatic Conventions on Broadway, 1935–1960 (Christopher Lynch)

65

»Seriousness« in the Musical Comedy

69

Ensembles

72

Recitative

74

The Fate of Operatic Conventions on Broadway

77

References

78

Toward an American Folk Opera. Performing Primitivism and Negro Folk Culture in Hall Johnson’s „Run, Little Chillun!“ (1933) (Micah Wittmer)

81

Portraying Africanisms in Negro Folk Culture

83

Portraying the Black Church of Negro Folk Culture

90

Conclusion

97

References

98

Oper als Strategie der kompositorischen Selbstinszenierung und Wertbegriff: „Street Scene“ (1946) und „West Side Story“ (1957) (Nils Grosch)

101

The Sound of Music (1959) – »A Great American Opera«? (Marie Louise Herzfeld-Schild)

113

Glass avec Fukuyama oder Philip Glass’ „The Voyage“ (1992) und das Ende der Geschichte (Mauro Fosco Bertola)

131

„The End of History“ oder von der (bitteren) Wahrheit des Übertreibens

133

Analogien: Fukuyama at the Opera

136

Glass avec de Maistre: Reisen bis ans Ende der Geschichte

141

Kundrys Schmach, Columbus’ Tod: Reisen als Kreisen

144

Literatur

145

About the Task of Adapting a Movie Classic for the Opera Stage: On André Previn’s „A Streetcar Named Desire“ (1998) and „Brief Encounter“ (2009) (Frédéric Döhl)

147

A Three-Step-Adaptation-Formula

147

All Eyes and Ears on Blanche: On „A Streetcar Named Desire“

161

Longing in Close-up: On „Brief Encounter“

163

An Opera Composer of Desire

167

References

168

Sense and Sensibility: Music on Stage in „What Next“? (John Link)

177

Libby Larsen’s „Barnum’s Bird“. The „Great American Opera“ (Sharon Mirchandani)

199

Introduction

199

Genre

199

Subject, Structure, Origins, and Performance History

200

Dramatic Themes

202

The Music

204

A Hybrid

204

Larsen’s Music and Motives

205

Diagetic Music

210

Two Ensemble Scenes

212

Summary

215

References

215

„The Mysteries of Selma, Alabama“. Re-telling and Remembrance in David Lang’s „The Difficulty of Crossing a Field“ (Amy Bauer)

219

Introduction

219

The First Re-telling: Bierce the Bitter, Quixotic Crusader

220

The Second Re-telling: The Theater of Subversion

222

The Third Re-telling: A Fractal Journey

224

The Fourth Re-telling: A Noble Music

225

The Fifth Re-telling: A Field in Long Beach

230

The Sixth Re-telling: A History of the »Disappeared«

231

The Seventh Re-telling: Go Forth and Multiply

232

References

232

Autorinnen und Autoren / Authors

235